---- Zaterdag, 9 september 2023
We zijn gelukkig weer thuis! De terugreis verliep alleen niet zoals we dachten.đ
We vertrokken ongeveer om 16.15u. We hadden de verkeersinformatie bekeken en we zouden wel wat drukte kunnen krijgen, maar omdat ik een volle aanhanger achter de auto had zouden we toch rustig aan doen. En inderdaad, er waren wat plekken waar het wat langzamer rijden was, maar al met al viel ons dat best wel mee.
Toen we Antwerpen naderden zag ik op mijn navigatiesysteem al dat er voor en in de Kennedytunnel behoorlijke file was. Dat was even balen, maar ik had niet kunnen vermoeden dat die file al weer voorbij was toen ik de Kennedytunnel inreed. Toen ik misschien 1 kilometer voor de tunnel in mijn spiegel keek zag ik de aanhanger stuiteren op dezelfde manier als een aantal jaar geleden. Dat was toen in Frankrijk en daar bleek de rechterband kapot te zijn. Die heb ik toen zelf kunnen verwisselen.
Omdat het druk was en ik zo de tunnel niet in durfde ben ik meteen naar de rechterbaan gereden en zag op tijd een inham naast de vluchtstrook. Daar ben ik gestopt.
Het was al vrij snel duidelijk dat het nu de linkerband betrof. Dus dat werd de ANWB bellen, waar ik als zo'n 45 jaar lid van ben. Het duurde even voor ik iemand aan de telefoon kreeg en toen ik alles had doorgegeven vertelde de man me doodleuk dat ik géén hulp kreeg, omdat het mijn aanhanger betrof. Blijkbaar en dat heb ik nooit geweten vallen aanhangers, caravans e.d. niet onder de Europese dekking die ik wel degelijk heb. Daar moet je je dus voor bijverzekeren.
Ik kreeg ook geen voorstel om meteen die dekking af te sluiten, maar kreeg wel een sms-je met een link naar de Belgische equivalent van de ANWB. Ik moest 101 bellen en kreeg inderdaad een meldpunt aan de telefoon die me verder kon helpen. Ik had de keus om zelf een reparateur te bellen of de duurdere, maar wel snellere F.A.S.T. in te schakelen. De keus was dus duidelijk....het werd F.A.S.T. in de hoop dat die ook 'fast' zou komen.
Ongeveer 20 minuten laten zag ik zwaailichten achter me opdoemen en de auto die daaronder hing achter me parkeren. Het bleek een sleepdienst. Een vriendelijke man stapte uit en nadat ik hem had verteld wat er gaande was legde hij de procedure uit.Eigenlijk mocht-ie dat terplaatse niet repareren, maar omdat ik op een inham stond was hij bereid dat toch te doen. Het was immers een eenvoudig klusje. Eerst moest ik rijbewijs, kentekenbewijs en verzekeringskaart overleggen, vervolgens ging hij alles in zijn computer invoeren en daarna zou hij de reparatie uitvoeren, maar ik moest wel daarna direct betalen. Dat kon gelukkig met pin. Toen ik daarmee akkoord ging paktij hij een enorme krik uit de auto en ging aan de slag. Het vervangen van het wiel was zo gepiept. Ik had het zelf kunnen doen, maar het wiel aan de kant van de snelweg, al zat er een vluchtstrook tussen, leek met een 'ongezond' idee. đ
Na het betalen van de € 185,- die het kostte, stapte hij weer in zijn auto en ik in de mijne. Al met al heeft het zo'n 5 kwartier vertraging opgeleverd.
Gelukkig was de file in de tunnel intussen opgelost, dus we konden onze weg weer snel vervolgen.
Rond 22.30u waren we weer thuis. Van de week ga ik even met de ANWB van gedachten wisselen, omdat ik me behoorlijk in de steek gelaten voelde.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.