dinsdag 3 oktober 2023

Voorbereiding op de winter....

---- Dinsdag, 3 oktober 2023

Gisteravond tegen 18.30u zijn we in de auto gestapt en omdat de drukte al verdwenen was konden we overal lekker doorrijden. Toch gingen we niet al te snel, althans in Nederland, want achter de auto hing de aanhanger die we vorige keer hadden meegenomen. Dankzij de nieuwe bandjes die er noodzakelijkerwijs onder gezet zijn maakte ik me niet zo veel zorgen dat het nu weer mis zou gaan. Om 23.15u reden we ons terrein weer op.

Vanmorgen zijn we natuurlijk eerst even een rondje tuin gaan doen....nieuwsgierig hoe het met de moestuin stond. In ieder geval staan de paprika's in de ronde bak er prima bij (nog geen foto!) en de moestuin lijkt ontploft! De Oostindische kers doet het wel héél erg goed en heeft zelfs het pad naar het tuinhuisje in bezit genomen. De Spaanse pepers hangen er lekker rood bij en ook de puntpaprika's zijn klaar om geoogst te worden. Tussen het weelderig groen barst het van de mini-kalebassen en enorme courgettes.


De mini-kalebassen zijn door Vera op een schaal gedrapeerd als herfsttafereeltje. Staat in ieder geval leuk en herfstig op de terrastafel. 

Bruno is vanmorgen nog even geweest om te cashen voor de vorige week gedane maaibeurt en ook om even te laten weten en natuurlijk ook daarvoor te cashen, dat-ie uit eigener beweging maar 2 uur is gaan bosmaaieren. 😃 Hij bracht wel 2 emmers grote piepers mee die hij van het land heeft gehaald die door de rooimachines achter waren gebleven. Ik heb nog gevraagd of dat legitiem was, maar hier is het ons-kent-ons en als je het dan ook nog even vraagt is het geen probleem. Anders blijven ze toch maar liggen want er is niemand die ze anders weghaalt. Volgens Bruno zijn het specifiek geschikte aardappelen voor papat, dus dat zal deze week wel een keertje patat-eten worden! Niet erg toch? 😄

Vanmiddag kwam de schoorsteenveger voor de jaarlijkse door de verzekering geëiste schoorsteen-schoonmaakbeurt langs. Het is intussen al zo'n 4 jaar geleden dat Charley, de teckel van Rob en Anita, spontaan met de scherpe tandjes in haar kleine bekkie in zijn kuit hapte, maar hij vraagt nog steeds voor de zekerheid of 'le chien' er is. 😂

Vanmiddag is Vera de moestuin in gegaan om de chaos wat te verminderen. Ik ben weer leem gaan aansmeren in de achterwand van de hooischuur.

---- Woensdag, 4 oktober 2023

Het weer was vandaag veel beter dan was voorspeld. Het zou vanmiddag regenachtig zijn en ook behoorlijk veel wind. Wind hadden we niet, maar regen wel. Althans....als je die paar spetters gedurende 1 minuut mee mag tellen. 😃

Vanmorgen ben ik eerst weer wat gaten in de lemen wand gaan opvullen. De kleinere gaten zijn in 1 keer dicht te smeren maar de grotere moeten worden opgebouwd. Als het dan weer een beetje gedroogd en uitgehard is kan de volgende kwak er tegen aan. Dus de komende dagen ben ik er nog wel even zoet mee. Ik doe steeds een stukje tot de emmer waarin ik de leem aanmaak leeg is. 

Ik ben ook begonnen met de nieuwe middenaanslag van het toegangshek. Vorige keer toen Allan en ik ermee bezig waren kwamen we er op het laatste moment pas achter dat de aangeschafte middenaanslag helemaal niet de goede was. Ik heb dus alsnog een andere gekregen en die staat nu provisorisch in de grond. Morgen even verder kijken of-ie echt helemaal goed staat en dan wat beton eromheen. Alleen niet zoveel als de vorige keer, want dat is een loodzwaar en kneiterhard blok geworden. 

Vera is weer in de moestuin bezig geweest en heeft hier en daar weer een hoop gesnoeid. Ook de Kiwi, waar  nog steeds wat kiwi's (een stuk of 9) aan hangen. 

Vanmiddag heb ik nog even met de bosmaaier de heemtuin opgeschoond. Voor dit jaar zal het wel de laatste keer zijn....hoop ik! 😊

---- Donderdag, 5 oktober 2023

Het weer was vandaag het tegenovergestelde van wat voorspeld was. Regelmatig een licht regenbuitje en een enkele keer wat pittiger. De hele dag een grauwe lucht en ook de temperatuur viel tegen. Zodanig zelfs dat we na de lunch amper nog buiten zijn geweest. We hebben de houtkachel aangestoken om het lekker aangenaam te maken. 

Toch hebben we niet helemaal stil gezeten. Vanmorgen tussen de regenbuien door heeft Vera de moestuin al behoorlijk opgeschoond en toen ik met de middenaanslag van het hek wilde beginnen en net op de knieën zat ging het regenen. Dat moest ik dus tot later uitstellen, maar toen het weer even droog werd heb ik de draad weer opgepakt en de eerste kwak specie rond de middenaanslag gedropt. Als dat uitgehard is komt er nog een wat subtieler verhoginkje op om het aan te vullen tot het brede deel. Hoewel de aanslag zelfs wat lager zit dan de vorige is het wel noodzakelijk het pad links en rechts van de aanslag wat te verhogen. Door de vele keren dat erover heen gereden is is het wat verzakt en dat maakt dat de onderkant van de auto, zeker als-ie zwaar beladen is, maar enkele centimeters boven de aanslag blijft.


Tijdens de regenbuien ben ik weer verder gegaan met leem smeren. Dat schiet dus al aardig op, maar er zijn nog wel wat gaten te vullen. Voor het mooie moet dan de achterkant nog, dus aan de binnenkant van de hooischuur, maar of dat nog gaat gebeuren is maar de vraag! 😉

---- Vrijdag, 6 oktober 2023

Vandaag was het weer inderdaad zoals verwacht: zonnig en geen tot weinig wind. 

De middenaanslag van het toegangshek heb ik aangesmeerd met zogenaamd 'licht' beton. Dat had ik nog liggen en het ging in dit geval niet om het gewicht maar meer om de ruimte tussen het bovenste deel van de middenaanslag tot de betonlaag op te vullen. 

Morgen ga ik of een paar zakken rood mijngrit halen of als dat zo wordt verkocht een kwart kuub van dat spul om rondom de middenaanslag de boel op te vullen. Er mag sowieso wel wat van dat grit bijkomen, dus voor de zekerheid rij ik er met de aanhanger heen. 

Terwijl het beton droogde heb ik nog wat graskanten op het voorerf afgestoken, zodat het er allemaal weer netjes uitziet. Gelukkig kwam vanmiddag Bruno ook nog even om te maaien, dus het terrein is weer helemaal 'propre'. 


In de heemtuin heb ik de nieuwe uitlopers die vanuit de stronken van de dit voorjaar omgezaagde bomen weer opkwamen weg geknipt. Misschien haal ik ze morgen wel even door de hakselaar, maar ik ga sowieso een kampvuurtje maken om de takken die daar al een tijdje liggen weg te stoken. Het weer lijkt daar in ieder geval geschikt voor te zijn.

Vera is weer in de moestuin bezig geweest. Omdat we begin dit jaar behoorlijk wat moeite hadden om de paden daar zo goed als mogelijk was onkruidvrij te maken, hebben we wat karton bewaard dat Vera op de paden heeft gelegd. Zo kan er tenminste geen of in ieder geval weinig onkruid groeien. 

---- Zaterdag, 7 oktober 2023

Vanmorgen toen ik nog relaxed in mijn ochtendjas zat werd er op de voordeur getikt. Dat moest Mr. Dourlens wel zijn om te innen voor de aangesmeerde schoorstenen, maar dat-ie zo vroeg zou komen had ik niet verwacht. 😄

Toen hij weer weg was heb ik me aangekleed en ben op pad gegaan om èn onkruidverdelger te halen èn het rode mijngrit. Ik had de aanhanger toch maar thuis gelaten omdat ik eerst wilde weten of de bricolage dat mijngrit wel los in de aanhanger zou storten. 
Ik ben eerst naar de GammVert gegaan en heb daar een superduur spulletje onkruidverdelger gekocht. Dit keer geen RoundUp, maar iets soortgelijks dat Fertiligène heet. Volgens de verkoper was dat zelfs iets beter dan RoundUp. Wel werd me dringend geadviseerd handschoenen te dragen en een mondkapje op te doen. Of het eng spul is!! De eerste resultaten zouden al met een uur zichtbaar moeten zijn en inderdaad....toen ik eenmaal aan het spuiten was zag ik al snel het bespoten onkruid wegkwijnen. 

Na de GammVert ben ik naar de bricolage gereden maar er bleek helemaal geen rood mijngrit meer te liggen. Ik heb nog even gekeken of ze nog wat zakken van dat spul hadden maar ook dat niet. Thuis heb ik maar wat grind bij elkaar geharkt en daarmee het gat rond de middenaanslag gevuld. 

Na de lunch heb ik de vuurplaats aangestoken om de daar al een tijdje liggende takken weg te fikken. Het ging wat harder dan ik dacht want de takken bleken kurk- en kurkdroog te zijn. Toen de enorme hoge vlammen iets minder werden heb ik er steeds maar wat kleinere takken opgegooid om het vuur een beetje in toom te houden. 
De gisteren in de heemtuin afgeknipte uitlopers, die al bij de kampvuurplaats lagen om weg te branden, heb ik meegenomen naar de hooischuur om ze daar te hakselen. Ze waren nog te vers om te verbranden en dat zou alleen maar een hoop rook veroorzaken. Terwijl ik aan het hakselen was kwam Vera nog een lading snoeiafval van de bramenstruiken (doornloos gelukkig!) brengen, die ze heeft gesnoeid.

Verder heeft Vera nog wat paden in de moestuin met karton afgedekt, gesnoeid en plantenbakken leeg gemaakt, weer knoflook geplant en....de Spaanse pepers geoogst.

We hebben besloten maandagavond na de spits weer naar huis te gaan, dus we hebben nog 2 dagen. Morgen en maandag rommelen we nog wat door, bergen de tuinmeubelen op of dekken ze af en zo langzamerhand begint het dan allemaal winterklaar te worden. 

---- Zondag, 8 oktober 2023

Vandaag was het met recht de mooiste dag van afgelopen week! We mogen sowieso al niet klagen over het weer zo in de eerste helft van oktober, maar deze dag was echt wel een cadeautje. Vanmiddag 25 graden, de hele dag windstil en met het zonnetje erbij een superdag!

We zijn behoorlijk bezig geweest met van alles en nog wat. Veel spullen staan al opgeslagen of zijn afgedekt en morgen doen we de laatste dingen. 

Ik heb vanmorgen de meeste gaten in de achterwand van de hooischuur nog dicht gesmeerd, de muren van spinraggen ontdaan, de grond geharkt en daarmee is Betsy's Place tot opslagruimte voor de aanhanger en hangmatstandaard geworden.

Vera heeft de laatste paprika's geoogst en toen ik aan het opruimen was zag ik de kiwi's weer hangen die toch al behoorlijk van formaat zijn. Ze zijn nog wel aan de harde kant dus het oogsten doen we de volgende keer wel, als ze dan nog hangen natuurlijk! 

En toen we er een beetje 'klaar' mee waren zijn we even op het achterterras gaan zitten en kon ik nog even een plaatje maken van de tuin die er netjes en vredig bij ligt. 😉 
Je kunt aan de bomen en de lichtval zien dat de herfst echt begonnen is. Je kunt het zelfs  ruiken! Het heeft wel wat!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.