vrijdag 20 maart 2015

Perikelen met de cv-installatie!

---- Vrijdag, 20 maart 2015

Toen Vera en ik gisteravond aankwamen waren we natuurlijk bloednieuwsgierig of de cv-monteur er afgelopen maandag in geslaagd was de cv-ketel te repareren. Dus het was spannend toen we de thermostaat wat hoger zetten en jawel....hij deed 't! Houtkacheltje erbij aan en in no time werd het lekker warm.

Maar....toen ik vanmorgen wakker werd voelde het toch best frisjes aan.... Volgens de thermostaat was het slechts 13,5 graden en de radiatoren waren ijskoud. Dus ben ik meteen gaan kijken bij de cv-ketel om exact hetzelfde te constateren als vorige week. Hetzelfde ritueel uitgevoerd (uit- en aanzetten, druk verhogen, resetten, enz.) maar ook met hetzelfde resultaat: niente!

Mijn humeur zakte natuurlijk ook naar 13,5 graden en omdat het nèt even na 7.30u was kon ik mooi het onderhoudsbedrijf al bellen. Alles aan de snel-Frans-kwebbelende dame uitgelegd, maar het enige wat er uit kwam was dat ik deze morgen door een collega van haar zou worden teruggebeld. En natuurlijk is dat niet gebeurd!

Omdat ik toch al met Damien Carré, die ons een paar jaar terug uit de figuurlijke brand heeft geholpen met gesprongen leidingen, contact zou opnemen, heb ik die meteen gebeld en trof hem nog net op tijd thuis aan. Alles uitgelegd en hij beloofde, wellicht ook omdat ik hem voorhield dat ik op zoek ben naar een nieuwe cv-installatie, in de loop van de ochtend langs te komen. En zowaar....amper een uur later, toen ik al gras stond weg te steken voor de hooischuur, kwam hij aangereden.

Na een korte uitleg dat het probleem weliswaar aanvankelijk leek te zijn verholpen maar nu weer terug was, bood hij aan even een kijkje te nemen. Als hij dat niet had gedaan was een nieuwe installatie bij hem natuurlijk kansloos!

Hij had vrij snel de oorzaak gevonden....de ventilator!  Maar hij kon de ketel wel aan de praat krijgen! De ketel ziet er nu uit als op de foto, maar het vlammetje brandt! Als de ventilator het weer begeeft moet ik 'm alleen even uit-en-aan-zetten en als de ketel dan een signaaltje naar de ventilator geeft hoef ik die alleen even met een schroevendraaier een zetje te geven! Dat de ventilator een hoop meer herrie maakt nemen we voor lief! En....ik heb er een nieuw klusje bij: het vervangen van de wandcontactdoos die Damien aan flarden trok!

Wij zijn daarna naar binnen gegaan om de mogelijkheden van een nieuwe ketel te bespreken. Sinds 1 januari van dit jaar heeft de Franse regering bepaald, aldus Damien Carré, dat er alleen nog condensatieketels mogen worden geplaatst. Alles vanwege het milieu....alsof ze daar aantoonbaar rekening mee houden in Frankrijk! Nou lijkt dat in eerste instantie niet zo erg, maar de cv-ketels in Frankrijk zijn al verhoudingsgewijs heel duur. maar de condensatieketels nog eens extra.
We zijn dus behoorlijk aan de beurt! Maar goed, cv-ketels hebben nou eenmaal niet het eeuwige leven dus Damien ging er vandoor met het verzoek een offerte te maken.

Na zijn vertrek zijn Vera en ik de tuin in gegaan....Vera ging in de weer met de nieuwe plantenbakken en ik ging verder met gras wegsteken.

Wij hebben de hele dag trouwens zonsverduistering gehad....geen zon gezien vanwege een stevige volhardende laag bewolking. Ik geloof niet dat de hoeveelheid bewolking te maken had met de zonsverduistering, maar mocht dat wel zo zijn dan begrijp ik niet dat deze verduistering net gepland is als wij een weekendje in Frankrijk zitten ;-). Zo jammer!

Onze buurman Francis, die we al een tijdje niet hebben gespot, kwam eerst met Vera achter het huis een praatje over de moestuin en zijn nieuwe ramen maken en weer iets later voor het huis een praatje met mij over de politiek. Lekker interessant!

's Middags ben ik bij de houtopslag hout gaan kloven. Niet op de moderne manier met een houtkloofmachine, maar op de ouderwetse stoere manier....met een kloofbijl. Het duurde even voor ik de slag te pakken had, maar het is lekker basic om met een zware kloofbijl boven je hoofd een enorme tetter op een houtblok geven. Je krijgt er spierballen van....maar vooral eerst veel spierpijn!

Francis had me blijkbaar weer zien modderen (in zijn ogen denk ik), dus op een gegeven moment zag ik hem aankomen met een wig en een enorme moker. Dat was natuurlijk veel beter vond-ie....zeker voor de grote blokken. Hij ging het wel even voordoen en voor ik er erg in had was het door mij uitgezochte mooie en stabiele kloofblok in 2 stukken gespleten :-(. Daarna heeft hij het nog een aantal keer voorgedaan, voordat hij uiteindelijk besloot dat hij de wig en moker wel bij me achter kon laten. Ik heb een ander kloofblok gezocht en ben met eigen kloofbijl gewoon verder gegaan....totdat ik het idee kreeg dat de kloofbijl intussen gevoelsmatig 50 kilo was gaan wegen en mijn armen dat niet meer trokken.

---- Zaterdag, 21 maart 2015

Vanmorgen rond 5 uur sloeg ik de ogen even op en merkte dat het weer kouder aanvoelde dan normaal. Dus snel even een blik geworpen op de cv-ketel in de hooischuur, de truc met de schroevendraaier gedaan en de ventilator ging weer draaien. Ik ben nog even terug naar bed gegaan maar kon de slaap niet meer vatten. Best logisch eigenlijk want we lagen er gisteren al om 22u in....van vermoeidheid!

Om omstreeks 8.30u was ik al buiten...het zonnetje scheen, maar gezien het tijdstip was het nog wel wat fris. Ik ben verder gegaan met gras wegsteken en heb best wel wat vierkante meters gedaan. Ik heb zelfs alvast een paadje gemaakt langs de voorkant van het huis naar de garage. Wel heb ik het af en toe afgewisseld met nog wat blokken hout kloven in het bos, met als resultaat dat mijn armen nu zijn gereduceerd tot pijnlijke slierten langs mijn lijf ;-).

Vera heeft zich vermaakt in de tuin....de border bij het kippenhok is behoorlijk aangepakt en voorzien van nieuwe bessenstruiken. De hortensia's op het voorerf zijn ontdaan van de uitgebloeide bloemen van vorig jaar en zien er weer fris en fruitig uit. Een klimroos heeft zijn plek gevonden bij de rozenboog tussen de speeltuin en het bos. De rozenboog is van het kaliber 'gammel' dus dat wordt binnen niet al te lange tijd een nieuwe maken.

Toen ik terugkwam van een ritje met de tractor omdat ik de aanhanger, die altijd achter de tractor geparkeerd staat mee wil nemen naar Nederland, zag ik onze buurman Francis weer weglopen uit onze tuin. Later bleek dat hij Vera even had opgezocht en haar 'un cadeau' heeft gegeven. Een oude stenen kruik, waarvan de bovenkant niet helemaal compleet meer is, Als Vera het goed heeft begrepen werd die vroeger gebruikt voor koffie of thee. Waarom Francis speciaal met die kruik over het prikkeldraad is geklommen begrijpen we niet zo goed, maar leuk vinden we het wel!

Aan het eind van de middag zijn we naar binnen gegaan....doodmoe! Een vruchtbare dag, redelijk tot goed weer, zelfs het hele lichte buitje aan het eind van de dag meegenomen, want dat was weer goed voor de plantjes natuurlijk!

---- zondag, 22 maart 2015

Vanmorgen deed de cv-ketel het gelukkig nog, maar het advies van Damien Carré om de ketel helemaal uit te zetten als we naar huis gingen hebben we vanzelfsprekend opgevolgd.
Toen Damien geconstateerd had dat de ventilator de boosdoener was, heeft hij nog even met zijn leverancier gebeld om te vragen wat dat onderdeel kostte. Bijna € 300,-. Maar....dat wetende was een zoektocht op internet natuurlijk voor de hand liggend en wat bleek....in Nederland was het slechts 1/3 van de prijs!!! Dat wordt dus een afweging en is afhankelijk van de offerte die Damien op mijn verzoek, uiterlijk maandag zal mailen.

Rond halftwee zijn we vertrokken met de aanhanger achter ons aan....met Pasen zijn we weer terug en dan komen Louis en Ria ons na jaren weer gezelschap houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.