vrijdag 13 maart 2015

Lenteklusjes!

---- Vrijdag, 13 maart 2015

Gisteravond zijn René (zwager) en ik richting Frankrijk vertrokken. De auto was weer afgeladen met hout, violen, andere planten, tuinspullen, enz. Je vraagt je wel eens af of er ooit een einde komt aan dat heen-en-weer gesleep. Waarschijnlijk niet. Natuurlijk had ik ook weer een enorme kluslijst bij me. Het weer zou goed worden en dat bleek ook inderdaad het geval.

Vanmorgen hebben we eerst een rondje terrein gedaan. We waren hartstikke nieuwsgierig naar het resultaat van de door Florian omgehaalde bomen. Tijdens het vorige weekend zou Florian namelijk ook komen helpen met bomen rooien, maar vanwege het slechte weer ging dat toen niet door. Ik heb met hem afgesproken dat hij bij beter weer zelf door kon/mocht gaan. De door mij met een gele stip spuitverf gemarkeerde bomen zijn op eentje na (stip zeker niet gezien?) allemaal omgehaald, in stukken gezaagd en in of bij de houtopslag neergelegd. Florian heeft zelfs de houtopslag weer opnieuw 'ingericht'. Op een gegeven moment is er door wat verplaatsen vers en al redelijk droog hout door elkaar gekomen. Al het door Florian gezaagde hout ligt nu rechts, gekloofd en keurig opgestapeld. Er moet evengoed nog een hoop gekloofd worden, maar dat doet Florian waarschijnlijk nog wel een andere keer en anders pak ik dat klusje zelf op :-(.

 


Het meegesleepte hout was bestemd voor 2 plantenbakken op poten. Het kruidentuintje is eigenlijk een beetje te klein en niet in de laatste plaats omdat aardbeienplanten, frambozenstruiken, een braam en nog vele andere planten die eigenlijk niet in een kruidentuintje horen veel ruimte innemen. Omdat het een berenklus zou zijn het kruidentuintje groter te maken en het wel prettig is om op stahoogte te werken hebben we gekozen voor deze bakken, waarin we dan wél kruiden gaan zetten ;-).

Na het rondje terrein en een bak koffie zijn we met de bakken aan de gang gegaan, want als Vera en ik hier volgend weekend zijn wil Vera natuurlijk wel 'kruidenvrouwtje' spelen.

Een paar uurtjes zagen, boren, schroeven en rond 13 uur waren de 2 bakken klaar. Nog even een mooi zonnig plekje gezocht en zie hier het resultaat....



Omdat er nog genoeg tijd over was en het lenteweer ons goed gezind was hebben we nog wat klusjes van de lijst gedaan of we hebben er alvast een begin mee gemaakt. De vlotter van de spoelbak van het toilet is vervangen, de grote zinken teil voor het huis is van violen voorzien en de vlinder- en frambozenstruiken zijn gesnoeid. De takken zijn afgevoerd en liggen te wachten bij de kampvuurplaats bij de enorme berg takken en snoeiafval die Florian daar al heeft neergelegd.
Het heerlijke toeven op het zonneterras kan vaak niet lang genoeg duren, maar soms worden we gedwongen naar binnen te gaan omdat het nèt even te frisjes wordt. Daarvoor zijn energievretende terrasheaters uitgevonden. We hebben een hangende gekocht en die hebben we boven de tafel gemonteerd. Er moet alleen nog 'even' een stukje elektriciteit naar toe worden gebracht, maar daar hadden we geen zin meer in. Dat komt morgen wel....hoop ik.

Voor de garage hebben we nog een stukje gras weg gehaald om de daaronder verscholen verharding bloot te leggen. Het gras ging er vrij gemakkelijk af, maar voor het helemaal schoon is zal er flink gebezemd moeten worden en waarschijnlijk zal er ook een stevige hogedrukbeurt voor nodig zijn. We hebben ruim 1 m2 gedaan, nog maar zo'n 124 te gaan  :-(.

---- Zaterdag, 14 maart 2015

Vanmorgen toen ik langs de hooischuur liep om de elektraspullen voor de terrasheater te halen, viel me op dat de cv-ketel een vreemd geluid maakte. Een geluid dat ik niet van eerder herkende en inderdaad bleek dat de ketel niet deed wat-ie hoorde te doen. Resetten, uit- en aanzetten....het hielp allemaal niet. Meteen maar Savelyz, die het jaarlijkse onderhoud aan de ketel uitvoert en waarbij ik een servicecontract heb, gebeld. Maar....ze komen niet in het weekend, dus maandagmiddag ben ik aan de beurt, maar dan zit ik alweer in Nederland. Ik heb afgesproken dat ik Florian zal vragen het hek en de hooischuurdeur te openen, maar later realiseerde ik me dat dat misschien helemaal geen zin heeft. Meestal moet ik, als er onderhoud uitgevoerd wordt, de thermostaat even hoger zetten om de ketel te activeren. Dat kan nu dus niet! Maandagochtend maar even afbellen en een nieuwe afspraak maken. Volgend weekend zijn Vera en ik hier toch weer.

Daarna zijn René en ik weer verder gegaan met het weghalen van het gras bij de garage en hooischuur. We hebben nu zo'n 16-17 m2 gedaan. Er kwam een hele hoop grind tevoorschijn dat ik er zo'n 8-9 jaar geleden overheen gegooid heb omdat we toen ook al af en toe problemen hadden als de grond te nat was. Ik ben er tot nu toe nog niet kapot van....misschien scheelt het als we er het hier bekende rood/zwarte grit overheen gooien. Eerst nog maar een ruime 100 m2 schoonmaken :-(.

De grasplaggen hebben we hergebruikt op de helling bij de oprit. Dat was wat verzakt en de plaggen zijn uitermate geschikt om het weer een beetje te egaliseren. Natuurlijk moeten er nog zon en regen aan te pas komen, maar dat komt vanzelf wel goed.

Daarna hebben we de elektriciteit geregeld voor de terrasheater. Het was wat geknutsel maar hij doet 't....alleen niet zo goed als ik had gehoopt....echt warm wordt het niet! Wellicht moet-ie iets lager hangen, maar dan is het snoer te kort. Mocht het helemaal niets worden haal ik 'm gewoon weer weg. Dan heb ik in ieder geval een geaarde wandcontactdoos op de zolder van het kippenhok, die ik waarschijnlijk nooit zal gebruiken ;-).

Tot slot heb ik wederom een poging gedaan om de satellietschotel nog iets beter te richten zodat we nog meer zenders kunnen ontvangen. Dat is helaas weer niet gelukt. Ik heb werkelijk geen idee hoe dat komt, zeker omdat we eerder wel goed beeld hebben gehad.

En omdat we het daarna goed zat waren zijn we maar even naar Hesdin gereden om wat Franse versnaperingen te halen, die we zometeen, bij de brandende houtkachel buit gaan maken.

---- Zondag(ochtend), 15 maart 2015

Ik was vanmorgen al vroeg wakker en bedacht me wat er komende tijd allemaal in en om het huis nog moet gebeuren. Waarschijnlijk komt daar een nieuwe cv-ketel bij :-(. Nou ga ik die niet zelf installeren, maar het geeft altijd rompslomp eromheen. Als er dan toch een nieuwe ketel komt en het water afgetapt moet worden kan ik misschien beter ook meteen grotere radiatoren plaatsen, want de vorige installateur heeft ons daarin behoorlijk besodemieterd. En als we dan toch de radiatoren vervangen en dus ook die in de badkamer, moet er een muurtje weg, de ombouw van het bad moet vervolgens opnieuw gedaan worden.....en als we dan toch bezig zijn kunnen we net zo goed gelijk de badkamer opknappen, want dat hebben we ook al een hele tijd op het lijstje staan. En de nieuwe ketel moet misschien wel wat beter beschermd worden, dus dat wordt een cv-ruimte timmeren in de hooischuur. Maar dan moet er wel eerst even een betonnen vloertje worden gestort en moet er een plafond komen van zo'n 24 m2 met stevige balken zodat ik daarop kan lopen, want dan kan ik mooi wat metselwerk voegen op zolderhoogte en gelijk even kijken hoe het komt dat het dak daar iets verzakt is. En zo ging het maar door in mijn hoofd. Van slapen kwam het niet meer....

Tijd om op te staan dus! Douchen kón natuurlijk wel maar dan zou het een ijskoude worden. Leek me niet zo'n goed idee dus heb ik me eerst even provisorisch in de keuken gewassen, want daar is wel warm water van het boilertje, daarna aangekleed en vervolgens een vergeefse poging gedaan de cv-ketel aan te krijgen. Toen ben ik maar vast gaan opruimen, want waarschijnlijk zullen we bijtijds vertrekken. Op deze manier is er weinig lol aan :-(.

Misschien laat ik toch de afspraak met de cv-monteur wel gewoon door gaan. Wellicht lukt het hem de ketel toch aan de praat te krijgen en dan hebben we volgend weekend in ieder geval weer warmte.

Straks dus nog even wat rommel opruimen. de overwinterde geraniums in het atelier een scheutje water geven en daarna maar richting huis....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.