zondag 20 december 2020

Niet gepland en toch in Frankrijk!

 ---- Zondag, 20 december 2020

Toen ik vorige maand vervroegd vanuit Frankrijk naar huis ging vanwege een afgebroken kies, lag het al in de bedoeling dat ik in ieder geval nog een keer voor Kerst weer terug zou gaan. Naarmate de dagen verstreken kreeg ik daar steeds minder zin in. Ik moest tenslotte alleen en wat ga je dan doen in de sombere en vaak troosteloze dagen van december? Kortom: ik besloot niet te gaan maar pas samen met Vera met Ruud en Marja achter ons aan op de dag na Kerst. Maar....niets zo veranderlijk als een mens! Gisteren was ik al de hele dag rusteloos. Je kon vanwege de Corona-beperkingen ook eigenlijk nergens naar toe en omstreeks 10 uur 's avonds besloot ik toch maar vandaag naar Frankrijk te gaan. De auto zou zo'n beetje helemaal vol komen met van alles en nog wat: wat aangeschafte materialen, behangspullen die weer terug moesten, gestoomde dekbedden, een doos met alcoholische versnaperingen voor de feestdagen, een zestal bramenstruikjes en de in het vorige bericht genoemde Malus Red Sentinel.

Vanmorgen ben ik dan ook tegen half elf vertrokken. Het was rustig op de weg. In de eerste plaats omdat het zondag was, maar zeker ook vanwege 'het dringende advies' het aantal reisbewegingen te beperken. Vierenhalf uur later reed ik het erf op....het winterzonnetje scheen een beetje en dat maakte dat het er allemaal vriendelijk uitzag.

Omdat ik nieuwsgierig was hoe de tuin er bij lag ben ik na het uitladen meteen even een rondje tuin gaan doen. Bruno is blijkbaar langs geweest want er liggen 2 kleine houtwalletjes in het bos. Voor zover ik kan zien heeft hij 1 middelgrote boom achter de blokhut weggehaald en nog wat dunne stammetjes.

Omdat de weersverwachting voor morgen aanzienlijk minder is dan vandaag en er best wel eens een hoop regen zou kunnen vallen, besloot ik gelijk maar mijn werkplunje aan te trekken om in ieder geval de Malus Red Sentinel op de geplande plek (in de bak voor het atelier) te zetten. 

Daarna ben ik weer naar binnen gegaan om de spullen die ik in de hal had gedropt weg te werken.

Voor morgen heb ik nog geen plannen. Waarschijnlijk toch even boodschappen doen want als je zo plotseling naar Frankrijk gaat, is het 'kratje boodschappen' niet zo gevuld als anders 😉.


---- Maandag, 21 december 2020

Vandaag kwamen de weersverwachtingen helaas helemaal uit! De hele dag een donkere grauwe lucht en regen, de hele dag door! De grond is helemaal zompig geworden dus even buiten iets doen zat er niet in. 

Het uitzicht was om troosteloos van te worden, maar ik heb toch maar een klusje aangepakt. De keukenmuur die ik na het maken van de nieuwe deurpost moest aanhelen kon wel een nieuwe sausje gebruiken. Het was echt te donker om dat netjes te doen en bij kunstlicht zie je gewoon niet goed wat je doet. Omdat de muur tegenover de buitenmuur toch nog wat lichtinval had heb ik die maar vast een tintje gegeven. 


Omdat de weersverwachting voor morgen ook niet veel beter is heb ik besloten morgenochtend de Nederlandse boel in te pakken en de Franse boel de boel te laten. 

Als het allemaal nog mag en kan vanwege de paniek die is ontstaan vanwege de mutatie van het Coronavirus, gaan we de dag na Kerst weer terug naar Frankrijk met in ons kielzog Ruud en Marja. Hier zijn we met z'n vieren op een groot terrein zonder contact met andere mensen. Boodschappen doen we slechts 1x (moet in NL ook) en hier is het rustiger boodschappen doen dan in NL. Zonder de ernst van het Coronavirus te willen bagatelliseren vraag ik me wel af of al bekend is hoe deze mutatie ons zo veel makkelijker kan besmetten dan de 'gewone' variant. De ene onderzoeker stelt dat het 70% besmettelijker is, maar zoals vaker gebeurt, vallen de verschillende onderzoekers over elkaar heen met uiteenlopende theorieën. Helpen de mondkapjes dan helemaal niet? En in de ziekenhuizen dan? Heeft de hele wereld ongelijk behalve onze Jaap van Dissel? Of helpt de afstandsregel niet (meer)? Springt de mutatie opeens zoveel verder? Gelukkig heeft de EMA de vaccins vandaag goedgekeurd. Nu moet de Europese Commissie zich er nog even over buigen en ervan uitgaande dat die ook akkoord gaat, kan Europa 'eindelijk' ook aan het vaccineren slaan....Nederland ergens achteraan! 😒

Een half miljoen doses van het vaccin....eerst de zorgmedewerkers van verpleeghuizen, dan die uit de gehandicapten- en thuiszorg. Wanneer zullen we allemaal gevaccineerd zijn?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.