donderdag 5 november 2015

Volgend weekend: tegelweekend!

---- Donderdag, 5 november 2015

In het laatste weekend dat we in Frankrijk waren is de badombouw van gasbetonblokken afgemaakt. Er moet nog betegeld worden en zo zijn Vera en ik dus op zoektocht gegaan en zijn na niet eens zo heel lang zoeken nog geslaagd ook. Al hadden we voor dezelfde eenvoudige witte tegeltjes willen kiezen: die zijn er wel, maar natuurlijk niet meer in exact hetzelfde formaat en blijkbaar is wit ook niet altijd even wit! Omdat het formaat niet overeen kwam zou het 'geen smoel' zijn, dus we hebben een iets groter (bijna 10x zo groot!) tegel'tje' gevonden. Deze tegels passen het mooist (vinden wij) bij de rest van de badkamer. De tegels komen rond het bad en op de muur waar de radiator hangt. Zo moet het een beetje één geheel gaan vormen met de rest.

De te kleine badkamerradiator, die mede oorzaak van dit hele gedoe/verbouwing/renovatie is, gaat er af en daarvoor komt een enorme design-radiator in de plaats, die volgens de fabrikant meer dan voldoende vermogen heeft om de badkamer te verwarmen. Weegt helaas zo'n 60 kg en wordt volgende week afgeleverd (in Nederland natuurlijk!).

Omdat we dan toch bezig zijn vervang ik (lees; laat ik vervangen) ook meteen de andere radiatoren van de zit-, eetkamer, keuken en hal door grotere. En dat levert weer een nieuw probleem op....die krengen zijn vandaag afgeleverd en ze zijn loodzwaar (56 kg per stuk)! Dat moet dus in etappes naar Frankrijk, want de tegels zijn ook niet bepaald licht....bijna 4 kg per stuk en ik heb er 50! Met de lijm, voegsel, gereedschap en alle andere dingen die nog mee moeten heb ik dus zo'n 300 kg aan radiatoren, 280 kg aan tegels en toebehoren, 2 personen die samen ongeveer 150 kg wegen (klein leugentje mag best!), de gebruikelijke spullen die ik altijd heen- en weer sleep, een aanhanger met zand en/of aarde..... Dus een uitdaging....voor ons en voor de auto.

Als eerste gaan natuurlijk de tegels en tegelspullen mee. Het weekend van 14/15 november wordt 'het tegelweekend'. Dan gaan Ben (schoonzoon) en ik richting Frankrijk om dat 'klusje' te klaren. Naar verwachting gaan Ruud (vriend) en ik eind november ook nog een paar dagen naar Frankrijk. Dan moet de volgende lading (radiatoren) mee. En tot slot hebben we nog de kerstvakantie: dan komt Michiel (een collega/vriend van Ben) mee om de radiatoren te vervangen. Het is niet alleen ophangen....ook de leidingen moeten veranderd worden en dat is niet zo 'mijn ding'.

Als er een 'vrij' momentje in het tegelweekend is kan Ben mooi nog even 'het dak op'. Letterlijk dan, want het is me uiteindelijk gelukt kachelpijpen te kopen voor het houtkacheltje voor het atelier van Vera. Dat spul weegt bijna niets, dus dat gaat sowieso mee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.