Toen we ruim 2,5 jaar geleden een nieuwe cv-ketel lieten plaatsen hebben we ook maar gelijk een Nest-thermostaat geïnstalleerd, zodat ik op afstand de temperatuur kan regelen en met name om ervoor te zorgen dat het al behaaglijk is als we aankomen.
Zo af en toe check ik dus ook via Internet of alles nog gaat zoals het moet gaan. Op woensdag 22 januari zag ik al dat er iets niet helemaal 'lekker' ging.
De boilertemperatuur liep terug en al gaf de thermostaat aan dat de ketel lekker 'stond te stampen' en het binnen een
bepaalde tijd op temperatuur zou zijn….er gebeurde helemaal niets!
’s Avonds zag ik dat de thermostaat nog steeds aangaf dat-ie aan het verwarmen was, maar de temperatuur was helemaal niet gestegen! De
boilertemperatuur was intussen tot onder de 20 graden gezakt en dat betekende dus dat er wel degelijk iets niet goed was. Ook gaf de thermostaat na een tijdje aan dat er wel wifi was maar dat er geen connectie was met OpenTherm. Tja...dan zie je niets in de App en dus weet je ook helemaal niets meer.
Eventueel had ik afgelopen vrijdag naar Frankrijk kunnen rijden, maar
dan kom je daar en dan? Ik heb dus Bruno maar een sms-je gestuurd of hij even een kijkje wilde nemen. En inderdaad….de ketel deed het niet en
het display met foutcode E09 stond te knipperen. Ik heb de handleiding er op
nageslagen en wat je dan moet doen is zo voor de hand liggend….de installateur
inschakelen L.
Gelukkig heb ik een (duur) onderhoudscontract, waarbij ik bij het afsluiten ervan heb begrepen dat materiaal- en voorrijkosten inbegrepen zijn. Voor problemen moet je dan met een 09-nummer bellen, maar dat schijnt niet te kunnen vanuit het buitenland :-(. Ik heb dus weer een beroep op Bruno gedaan en gevraagd of hij wilde bellen. Dat heeft-ie gedaan maar hij werd min of meer afgepoeierd met de mededeling dat de foutcode suggereerde dat er iets met de
watertoevoer of -druk moest zijn. Maar als dat zo is dan hoef je daarvoor toch niet
meteen een installateur in te schakelen lijkt me, dus ik had zo mijn twijfels.
Bruno heeft voor de zekerheid weer een kijkje bij de cv-ketel genomen in de hoop er eventueel met telefonische bijstand wat aan te kunnen doen, maar helaas....dat heeft niet geholpen. Bruno heeft meteen voor de volgende ochtend een afspraak met het onderhoudsbedrijf gemaakt.
Ik hield het voor zover mogelijk in de gaten, want als het goed was zou de verbinding het dan wel weer gaan doen en kon ik de cv-ketel weer monitoren. Vrijdagmiddag merkte ik dat de cv-ketel weer 'up and running' was. Argwanend heb ik de boel via Internet een paar keer per dag in de gaten gehouden maar zo langzamerhand kreeg ik de indruk dat het probleem verholpen was. Wat het probleem precies was en met name de oorzaak weet ik nog niet, maar dat zal ik nog wel horen.
Bruno heeft voor de zekerheid weer een kijkje bij de cv-ketel genomen in de hoop er eventueel met telefonische bijstand wat aan te kunnen doen, maar helaas....dat heeft niet geholpen. Bruno heeft meteen voor de volgende ochtend een afspraak met het onderhoudsbedrijf gemaakt.
Ik hield het voor zover mogelijk in de gaten, want als het goed was zou de verbinding het dan wel weer gaan doen en kon ik de cv-ketel weer monitoren. Vrijdagmiddag merkte ik dat de cv-ketel weer 'up and running' was. Argwanend heb ik de boel via Internet een paar keer per dag in de gaten gehouden maar zo langzamerhand kreeg ik de indruk dat het probleem verholpen was. Wat het probleem precies was en met name de oorzaak weet ik nog niet, maar dat zal ik nog wel horen.
Als we weer in Frankrijk zijn kunnen we een en ander kortsluiten met Bruno en dan kunnen we gelijk even wat spullen dumpen. De onlangs voor Frankrijk aangeschafte tuinset staat in onze tuin behoorlijk in de weg en die kunnen we dan meteen in de aanhanger meenemen. De tuinset bestaat uit een ronde tafel, 2 bankjes en 2 stoelen. Er moet behoorlijk wat aan opgeknapt worden maar een staalborstel, schuurpapier en Hammerite zullen wonderen doen :-).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.