vrijdag 13 april 2018

Vers gas, de CV-afvoer en andere dingen....

---- Vrijdag, 13 april 2018

Gisteravond ben ik na de spits uit Den Bosch waar ik werkafspraken had, weggereden. Het was op sommige plekken best nog wat druk, maar al met al viel het mee. Halverwege België begon het te plenzen en dat bleef zo tot zo'n 30 kilometer voor 'la vieille ferme'. Ik was enigszins opgelucht want met een plensbui het hek open maken, de deuren openen en de auto uitladen is niet echt om vrolijk van te worden. Toch bleek dat wel de waarheid, want vlak voor Mouriez begon het weer behoorlijk te regenen.

Afgelopen dinsdag is er een nieuwe voorraad gas geleverd. Het had best wel wat voeten in de aarde omdat ik er toen zelf niet was. Dus Bruno gevraagd en die was zo vriendelijk en behulpzaam om 's morgens vroeg het hek en de hooischuur van het slot te halen en 's avonds weer (nadat de gasleverancier was geweest) te sluiten.

De Franse regering heeft helaas besloten een extra belasting op gas te heffen, de 'taxe carbone' en dat maakt het gas meteen zo'n 25% duurder. Niet echt iets om blij van te worden en zeker niet in de wetenschap dat de komende jaren er nog meer belasting op geheven gaat worden :-(.

Vanmorgen was het bewolkt en omdat het gisteren behoorlijk heeft geregend was alles dampig en vochtig. Ik ben de deuren van het zwembadhok maar gaan schuren en gaan voorzien van een 2e laag grondverf. Alle drie de deuren zijn nu aan één kant gegrond. Morgen de andere kant, maar dan moeten ze ook nog 2x afgelakt worden. Verder nog wat kleine klusjes gedaan, zoals puin ruimen in de garage, troep verzamelen voor de stort waar ik morgen even naar toe ga, een nieuw brok decoratie ophangen en nog vele andere dingen.
Helaas was er ook de hele dag een probleem met Internet. Dat kan natuurlijk veel oorzaken hebben en zie er dan maar eens achter te komen wat het is. Vanmorgen vroeg heb ik er zo'n 1,5 uur aan besteed en gedurende de rest van de dag als ik even koffie ging drinken ook nog allerlei testen gedaan. Ik kwam er maar niet uit totdat ik mijn uitgebreide antivirus-pakket nog maar eens wat controles liet doen en toen zag ik het....de 'Linksys' stond er weer tussen, maar gaf volgens het antivirus-pakket geen problemen. Maar die Linksys was het apparaat dat ik een paar maanden terug uit had gezet omdat ik daarmee toen juist wèl problemen had. Maar hoe kon die nu weer aan staan....?

Ik ben de zolder opgegaan en inderdaad bleken de ledjes van de Linksys er lustig op los te knipperen. De stekker er weer uitgehaald en meteen was er Internet. Hoe simpel kan het zijn? Maar niet is duidelijk hoe het komt dat het apparaat weer aanstond. Ik vermoed dat ik toen ik hier de vorige keer was achteloos dat ding weer heb aangesloten. Het zou kunnen verklaren waarom ik onze gasten die hier vorige week waren 2x heb moeten vragen het (hoofd)modem te resetten, omdat ik van de Nest-thermostaat storingen (verbroken Internetverbinding) door kreeg. Eind goed al goed!

Intussen is ook Pascal (de CV-monteur) langs geweest. Ik heb hem gevraagd naar de mogelijkheid de CV-afvoer aan de voorkant van de hooischuur weg te halen en recht naar boven te maken met een doorgang in het dak. Als de CV-ketel aanslaat produceert hij zo veel (condensatie)rook dat het soms gewoon wat hinderlijk is.

De Prunus en de Forsythia's staan volop in bloei. Dat kan van de planten die in het atelier hebben overwinterd niet gezegd worden. Ik heb sterk de indruk dat de 'Russische Beer' die hier ook 2x heeft huisgehouden daarvan de oorzaak is.
De potten staan nu keurig op een rijtje buiten te wachten tot Vera zich daarover gaat ontfermen.


---- Zaterdag, 14 april 2017

Het mooie weer dat eerder deze week was beloofd is uitgebleven. Vanmorgen probeerde 'le soleil' wel door de wolken te breken maar dat lukte toch niet echt. De rest van de dag was het bewolkt en 's middags ging het ook nog regenen.

Ik was vanmorgen niet zo vroeg als anders, maar na het ontbijt heb ik eerst de achterkant van de deuren van het zwembadhok in de grondverf gezet. Die zijn, als ze droog zijn, klaar om geschilderd te worden. Daarna ben ik naar de stort gegaan en heb verder de dag doorgebracht met verschillende kleine klusjes. Alsof die nooit af komen! Verder heb ik het begrip 'bankhangen' nog wat geoefend :-) en uiteindelijk het kleine deurtje alvast 1x aan één kant groen geschilderd. Dat deurtje had ik buiten in de grondverf gezet en door de temperatuur was die vrij snel droog. Terwijl de verse groene verflaag lag te drogen (ook buiten!) ging het prompt regenen. Ik hoop dat 'de schade' niet al te groot is.
De andere deuren schilder ik morgenochtend nog 'even' en misschien gun ik me ook nog even gelegenheid om naar een brocante te gaan in Grigny, een gehucht zo'n kleine 10 km hier vandaan.

---- Zondag, 15 april 2018

Ik was vanmorgen veel te vroeg wakker! Toen het licht begon te worden en de vogeltjes er lustig op los zongen en floten ben ik de 2 grote deuren van het zwembadhok gaan schilderen. Één kant is nu gedaan en ze liggen te drogen. Het kleine deurtje is door de regen van gisteren verpest. Dat wordt dus weer schuren en opnieuw beginnen :-(.

Ik ben ook nog even naar de brocante gegaan. Verspilde moeite want er lag alleen maar 'pagaille'. Na een dipje als logisch gevolg van het vroege opstaan heb ik nog wat spullen bijeen gezocht die we thuis weer even nodig hebben, alles in de auto geladen en klaar om te vertrekken om volgend weekend weer terug te komen voor een weekje relaxen ;-). De eerste dagen zullen Louis en Ria ons dan gezelschap houden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.