vrijdag 2 juni 2017

Pinksterweekend 2017

---- Vrijdag, 2 juni 2017

Gisteravond zijn we na de spits vertrokken met volle auto en aanhanger. In de aanhanger 15 zakken met elk 40 liter potgrond, 15 stuks Zweedse rabatdelen van 4 meter, 18 steigerplanken van 2,5 meter en 3 van 4 meter, 3 balken van 4 meter, 2 grote OSB-platen, 1 grote anti-slip betonplexplaat en 2 pakken dakshingles. Op de betonplexplaat na is al het hout en de dakshingles voor de te maken 'boomhut' voor Caitlin. De betonplexplaat is de nieuwe bodemplaat voor de aanhanger. Die heb ik vanmorgen na het uitladen van de aanhanger als eerste in de aanhanger gemonteerd. Het was best nog wel even een klusje, maar de plaat (250x125) paste precies.

Daarna ben ik de nieuwe terrasheater boven de tafel op het zonneterras gaan monteren. De 'oude' die het nog prima doet, komt bij ons thuis onder de overkapping te hangen. Omdat het slechts om vervangen ging was dit 'en un rien de temps' gepiept.

Vera heeft vanmorgen eerst de uitgedroogde plantenbakken van water voorzien. Dat bleek hard nodig want hoewel Florian wel zegt dat-ie af en toe de planten water geeft als hij heeft gemaaid lijkt het er niet echt op. Maar goed, de planten leken na een uurtje al weer aardig bij te komen. Vera is verder zo'n beetje de hele dag met tuinklusjes bezig geweest. Er zat immers 6 weken tussen de vorige keer en nu.

Toen ik even in de zitkamer was hoorde ik iets tikken. Normaal gesproken denk ik dan aan de cv-leidingen die af en toe wat getik laten horen, maar de centrale verwarming stond uiteraard uit. Toen ik me meer ging richten op waar het geluid vandaan kwam kwam ik al snel tot de conclusie dat het uit de kelder moest komen. De waterleiding!?! Dus als de sodemieter de kelder ingedoken en inderdaad....de enige leiding die niet in april vervangen is blijkt doorgeroest te zijn. Ik heb het er nog met Pascal Ryckembush over gehad, maar het leek hem niet nodig. Dus die leiding, die de slanghaspel of waterbak van water voorziet heb ik moeten afsluiten. Gelukkig ging dat gemakkelijk omdat Pascal er wel een nieuwe kraan vlak voor had gemonteerd. Voorlopig moeten we dus weer met gieters water slepen om de planten water te geven!
Uiteraard heb ik Pascal meteen een mailtje gestuurd of hij die leiding wil vervangen als we hier weer terug zijn in juni.

Verder heb ik nog 2 handdoekenrekjes aan het wastafelmeubel in de grote badkamer gemonteerd.

De keramiek-totem die Monique en Mieleke vorig jaar voor ons hadden meegenomen hebben we een mooie plaats in de heemtuin gegeven. Omdat Monique plotseling in november is overleden krijgt zo'n totem opeens een heel andere lading.

Omdat het best warm en behoorlijk benauwd was, ging ik even uitpuffen op het terras achter het huis om tot mijn grote schrik te constateren dat ik zowaar.....een blaar had! :-).

Het bedrukte weer werd iets minder omdat het een beetje begon te waaien. Een kort onweersbuitje volgde, waardoor het allemaal weer wat opfriste.

De keukentafel had een nieuwe lakbeurt nodig, dus heb ik het blad er af geschroefd en op de terrastafel gelegd waar ik 'm met de bandschuurmachine heb geschuurd. Hij is intussen 1 keer gelakt.

---- Zaterdag, 3 juni 2017

Het was vandaag een stuk kouder dan gisteren, maar het maakte het werken wel wat prettiger. Nadat Vera boodschappen had gedaan zijn we de helling aan de straatkant gaan opschonen. De gemeente is gelukkig ergens in de afgelopen weken een keer met een maaiapparaat langs geweest en het meeste is tot op de grond gelijk gemaakt....onkruid, brandnetels, bramen èn natuurlijk de bloemen! Alleen de struiken met iets te dikke takken moesten we zelf nog doen. Was best nog een klusje, maar de hele helling doe je met z'n tweeën in een kleine dag en nu waren we in iets meer dan 2 uur klaar.

Een hoop takken heb ik door de hakselaar gehaald en na het storten van het hakselspul op de composthoop nam ik een kruiwagentje hout mee om die te kloven en op te stapelen in de houtopslag achter het huis.

De keukentafel is nu in totaal 4 keer gelakt. Volledige uitharding is pas over een week en dat komt goed uit. Maandag gaan we weer naar huis om een week later terug te komen voor onze jaarlijkse 4 weken durende klusvakantie :-).

Vera heeft de uitgebloeide violen uit de verschillende bakken gehaald en vervangen door planten die we vanuit Nederland hebben meegenomen. Verder heeft ze een hoop snoeiwerk gedaan en onkruid getrokken. Ook het kruidentuintje is onder handen genomen. Het buxushaagje moet ik alleen nog even met de heggenschaar onder handen nemen.

In de middag ben ik nog met de bosmaaier aan de gang gegaan....de heemtuin heeft weer begaanbare paden en de nodige kantjes zijn ook weer zichtbaar. Ook in het bos heb ik op verschillende plekken, gras, brandnetels en bramen omgehaald.

Morgen (1e Pinksterdag) is er brocante in 'ons' dorp: Mouriez. Er zijn meestal veel 'kramen' dus dat maakt het wel de moeite waard....denken we! Morgenochtend gaan we een kijkje nemen.

---- Zondag, 4 juni 2017, 1e Pinksterdag

Vanmorgen zijn we inderdaad naar de brocante gegaan. Net als vorig jaar was het wederom op de rue Principale. Helaas kraampjes maar aan één kant van de weg waardoor de markt 2x zo lang was als eigenlijk nodig is. Dus na anderhalf uur heen en weer slenteren kwamen we moe, snakkend naar koffie en zonder iets gekocht te hebben weer thuis. Vera en ik hadden beiden het idee dat we zo langzamerhand de brocantes wel een keer gezien hebben.... :-).

Na de koffie en nadat we ons in onze werkplunje hadden gehezen zijn we weer allerlei tuinklusjes gaan doen. Ik heb nog wat takken weg gehakseld en ben daarna onkruid en gras gaan wegsteken achter het flagstone-paadje voor de Hortensia's. Toen ik het paadje vorig jaar maakte waren de Hortensia's zo groot dat ik niet verder kwam. Van het najaar hebben we ze grondig terug gesnoeid, waardoor gras en onkruid hun gang hebben kunnen gaan. Het restant, dat grotendeels onder de Hortensia's ligt wordt, als het morgen niet te veel waait, dood gespoten. De pollen en kluiten die vrijkwamen heb ik naar de zwembadplaats gebracht om de boel daar een beetje te egaliseren.

En nog wat fleurige plaatjes....





Om ongeveer 21u ging de wind liggen en Vera wilde meteen haar nieuwe speeltje uitproberen. Een drukspuit die je op je rug kunt dragen en waar wel 12 liter in kan. Nou....zoveel onkruid hoeven we ook weer niet te bespuiten, dus we zijn begonnen met 3 liter. Met de linkerhendel bouw je eenvoudig de druk op en spuiten heen....

---- Maandag, 5 juni 2017, 2e Pinksterdag

Omdat vanmorgen het zonnetje weer lekker scheen kreeg ik gewoon nog even een vlaag van werklust. Ik heb met de hydraulische krik de wip van zijn plek gewipt, want daar moet Cait's 'boomhut' komen. Dat viel nog niet mee, want de palen zaten vaster dan ik had verwacht en kwamen er nagenoeg gaaf uit.

Om alvast wat voorwerk gedaan te hebben heb ik het onderstel van de boomhut op maat gemaakt. De vlonder zal zo'n 60 cm boven de grond komen op palen die ik in een betonnen voet veranker. Het formaat van de vlonder wordt 2,50m breed bij 3,25m lang. Het huisje zelf wordt iets kleiner zodat je aan de voorkant en een zijkant een balkonnetje hebt.

Straks nog even wat opruimen en dan weer richting Nederland. Zondagavond of anders maandagmiddag zijn we weer terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.