vrijdag 24 februari 2017

Een stormachtig weekendje?

---- Vrijdag, 24 februari 2017

Gisteren zijn we weer richting Frankrijk gegaan omdat we èn een hoop te doen hebben in de tweede badkamer èn we een afspraak hebben gemaakt met Pascal Ryckembush die binnenkort de nieuwe CV-ketel komt installeren.

We hebben tot zo'n beetje de Franse grens alleen maar regen en enorme wind gehad. Regelmatig een flinke rukwind die het rijden inspannend maakte. In Frankrijk hadden we weliswaar geen regen meer, maar van alles waaide daar over de weg....takken, een plastic muurposter van behoorlijk formaat en tot slot een plastic fles die rakeling langs de auto vloog.

Toen ik vorige week een mailtje stuurde naar Pascal met de vraag of hij dit weekend even langs kon komen om een en ander door te spreken en een datum voor de installatie af te spreken, kreeg ik tot 2 keer toe het mailtje als onbestelbaar retour. Nu leidt dat niet meteen tot paniek maar ik heb, zoals in Frankrijk gebruikelijk is, zo'n 30% van de totaalsom vooruit betaald en gezien de intussen opgedane ervaring met Franse werklui, zouden ze zo maar vertrokken kunnen zijn. De installateur van de 'oude' CV-ketel was in elk geval opeens vertrokken....maar gelukkig was de klus wel afgemaakt. Ook Pierre Danielczak, die een paar jaar terug de dakgoten heeft vernieuwd bleek vertrokken te zijn toen ik hem voor een nieuwe klus wilde vragen. Dus het zou zomaar kunnen! Gelukkig bleek ik de volgende ochtend toen ik zijn telefoon belde, zijn vrouw aan de telefoon te krijgen, die me vervolgens Pascal gaf.

Intussen heb ik Pascal gesproken en het is me nu duidelijk waar ik een 11-12 meter lange en diepe geul moet graven voor de afvoer van het condenswater dat de nieuwe CV-ketel produceert. Van de voorkant van de hooischuur tot de achterkant. Daar moet de buis onder de fundering door, in de grond van de houtopslag en aan het einde daarvan ook weer onder de fundering (als die er is). Dan nog zo'n metertje door het gras richting de hemelwaterafvoerbuis.

Vanmorgen hebben we eerst een rondje tuin gedaan. Alle dakpannen liggen nog op hun plek, er is slechts 1 boom gesneuveld. De sneeuwklokjes bloeien, de narcissen staan op uitkomen en ook de Monnikskappen laten hun kopjes zien.



De zon liet zich aan het eind van de ochtend zien en de wind was gaan liggen dus voor Vera het sein om zich even in de tuin uit te leven. De rozen zijn gesnoeid, en een van de Vlinderstruiken. Verder is er een hoop oud hout en stengels weg geknipt. De takken van de Vlinderstruik heb ik meteen maar even gehakseld, zodat we weer een nieuwe portie hebben voor de eerste compostbak. Vera heeft de compostbakken weer omgezet, zodat de eerste leeg kwam.

Ik heb de kitresten van de douchecabine met een oplosmiddeltje verwijderd en het resultaat valt me erg mee. Morgen ga ik 2 nieuwe slangetjes halen en die met de in Nederland gekochte doucheafvoer monteren en zo langzamerhand de boel weer terugplaatsen.

Ik heb nog een vruchteloze poging gedaan al het snoeiafval in de fik te steken. Eerst heb ik het meeste uit de vuurplaats gehaald, dus rond de vuurplaats is het nu een zootje. Ondanks de vele spiritusblokjes, driekwart liter lampenolie en een aantal gedroogde houtblokken kreeg ik het vuur niet goed aan. Ik heb het uiteindelijk maar opgegeven....misschien moet het spul eerst drogen ;-).

---- Zaterdag, 25 februari 2017

Vandaag was het prima weer. Redelijk veel zon, weinig wind en helemaal geen regen. Vera en ik hebben dan ook zo'n beetje de hele dag in de tuin doorgebracht. Wat Vera snoeide hakselde ik. En zo langzamerhand zien we de tuin zijn winterse jasje uit doen.

Ik had natuurlijk verder willen gaan met de 2e badkamer, maar....toen ik vanmorgen bij Mr. Bricolage was bleek na enig zoekwerk dat ze nou nèt de maat slang die ik moest hebben niet meer hadden. In eerste instantie kon ik het maar niet vinden tussen al die slangen van verschillende lengte en met verschillende aansluitkoppelingen, totdat....ik ergens een leeg rekje zag en jawel....daar horen ze te hangen. De dichtstbijzijnde winkel, althans die ik ken, zit zo'n 50 km verderop en daar had ik geen zin in! Dus maar terug naar huis en de tuin in.

Tussen de middag heeft Vera een héél erg groen soepje gemaakt, dat ze 'healthy' noemde en waarin ze jonge brandnetelblaadjes heeft verwerkt. Het stond stijf van de gezonde dingen! Terwijl ik dit stukje schrijf maakt Vera een omelet waarin naast een hele hoop bekende ingrediënten ook de jonge scheutjes en blaadjes van Zevenblad is verwerkt. Vera is helemaal op de 'groene' tour. Toen ze begon over de vele gezonde planten en kruiden die we in de tuin hebben, zoals Paardenbloem en Kleefkruid, waar ze in de toekomst ook wat (eten dus!) mee wil doen, kreeg ik visioenen dat we 'comme les vaches' in de toekomst vredig staan te grazen in de tuin ;-).

---- Zondag, 26 februari 2017

We zijn rond 13u weer richting NL vertrokken en zijn zonder verkeersdrukte weer 'à la maison' gekomen. Ik (Vera kan volgende keer niet mee) ga me nu voorbereiden op het volgende weekendje. Dan wil ik de gesneuvelde boom in het bos en de Amberboom waarvan tijdens een eerdere storm een groot stuk is afgeknapt, omhalen en wegwerken. Ook moet ik dan verder met de 2e badkamer....als ik tenminste de juiste waterslangen/koppelingen weet te bemachtigen. En als er nog tijd over is, kan ik vast een begin maken met de geul voor de afvoer van het condenswater van de nieuwe cv-ketel. En mocht het allemaal meezitten en ook wat het weer aangaat, dan lukt het misschien nog het kampvuur aan te steken en het snoeisel op te fikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.