zondag 28 april 2013

De allerlaatste loodjes....

---- Zondag, 28 april 2013

Het vorige bericht heb ik 'De laatste loodjes....' genoemd, met het idee dat we toen zo'n beetje alles op orde zouden krijgen. Hoewel we toen wel zijn opgeschoten zijn we er nog niet helemaal, dus....nu 'De allerlaatste loodjes....'.

Ongebruikelijk dat we op zaterdag richting Frankrijk zijn gegaan. Toch was dat gisteren zo, omdat Vera vrijdagavond nog moest werken. Even over halftien vertrokken we met het idee dat het best wel eens druk zou kunnen worden. Knooppunt Gorinchem, zo hoorden we op de radio, was een probleem. Dus even ietsje omrijden om vervolgens rustig aan, zonder files, de Belgische grens over te gaan. Wel wat druk tussen de grens en Antwerpen, maar Antwerpen en later bleek ook Lille, waren eigenaardig rustig voor de zaterdagmiddag. Even over halfdrie kwamen we aan. Helaas regende het en later goot het, maar aan het eind van de middag begon het op te klaren en kwam de zon erbij.

Na aankomst meteen het geschilderde servieskastje opgehangen, zodat het servieswerk weer kon worden opgeruimd. In de tuin hebben we niets kunnen doen, omdat het gras nog veel te nat was....

Vanmorgen stonden we later op dan ik van plan was, 9 uur. De zon scheen volop, de lucht was helder blauw, de vogeltjes floten....dus een mooi begin.

Vera ging de tuin in en ik ging de keukentafel opnieuw lakken. Eerst moest de oude laag eraf en dat ging naar mijn idee niet zo best met de schuurmachine. Dus de pot afbijt gepakt en de tafel daarmee goed ingesmeerd. Na een halfuur met de verfkrabber de laklaag eraf gekrabt, schoon gemaakt en voor de eerste keer in de lak gezet.'s Middags nog een tweede laag aangebracht en morgen zien we wel of er nog een derde op moet.

Het meeste, door de lekkage van een paar weken terug groen uitgeslagen messingwerk is weer gepoetst. Alleen de staande lamp van de zitkamer en de hanglamp van de keuken nog :-(.

De laatste tijd staat de keuken 'in the picture' en ik besloot daarom de vloer nu eindelijk eens de langverwachte 'beurt' te geven. Al 8, 9 of misschien wel 10 jaar hebben we de spullen in huis om de typisch Franse 'tomettes' een opknapbeurt te geven. Maar omdat het nogal een klus is hebben we het steeds uitgesteld. Ongeveer driekwart van de keukenvloer is nu opnieuw gevoegd. Niet dat de oude voegen er uitgekrabt zijn, maar door het gebruik is er veel voegsel verdwenen. Morgen de rest voegen. Daarna de sluier verwijderen door een paar keer te dweilen. Dan de vloer schoonmaken met St.Marc, een goedje waarvan ik tot ik het kocht nog nooit van gehoord had, maar het is een zeer effectief zeepmiddel, zeer geschikt om vloeren mee schoon te maken. Hardnekkige vlekken moeten met een staal- of schuurspons onder handen genomen worden. Dan de vloer met schoon water dweilen tot alle zeepresten weg zijn. Daarna wordt een mengsel van gekookte lijnzaadolie en gomterpentijn met de kwast opgebracht. Ongeveer 1 tot 2 m2 per keer. Na ongeveer 15 minuten moet het goed worden ingewreven en het overtollige mengsel moet dan worden weggehaald, enzovoort, enzovoort.

Tussendoor heb ik Vera geholpen met wat tuinwerk. Vera is bezig de borderranden weer te fatsoeneren. Een zware klus, dus een beetje hulp kan geen kwaad. We hebben ook rond de fruitboompjes het gras weggestoken. Makkelijk met maaien en een mooier 'gezicht'.

Aan het eind van de middag, hoe kan het ook anders, nog even stevig genoten op het terras van de zon, de vogeltjes en een wijntje.

---- Maandag, 29 april 2013

Vanmorgen ben ik verder gegaan met het voegen van de keukenvloer nadat we de oude koelkast weggewerkt hadden richting stal om tijdens het aanstaande familieweekend nog een keer dienst te doen. Op de vloer lag een sluier van het overtollige weggeveegde voegsel. We hebben de vloer 5 keer moeten dweilen om die sluier er grotendeels af te krijgen (ik 1 keer en Vera 4 keer).

Vera was intussen weer gaan tuinieren en je ziet de borders gaandeweg opknappen. Het is een enorme klus maar ze gaat onverdroten voort, wel rekening houdend met haar rug. Zo af en toe wisselt ze af met wat andere klussen: de ramen zijn nu gelapt en de achtermuur en de omlijstingen van de kozijnen aan de voorgevel hebben een opknapbeurt met witsel gekregen.
Ook ik ging van klus naar klus. De kitranden van het bad heb ik verwijderd en opnieuw afgekit, een van de 2 nieuwe picknicksets is in elkaar gezet en daarna heb ik de bosmaaier maar weer eens omgehangen. Ik was nog maar net bezig toen ik Florian op de maaier uit de hooischuur zag komen. Dat kwam mooi uit! Na ongeveer een uurtje maaien hoorde ik 'm alweer de hooischuur inrijden waarna Florian op me afkwam en zei: 'le tracteur est en panne'. Hij bleek een lekke band te hebben dus kon niet verder maaien. Morgenavond komt-ie terug om af te maaien....als ik tenminste de band heb kunnen laten plakken!

Omdat het nog licht was ben ik ook nog even op de valreep begonnen aan het zijterrasje van het kippenhok. Het was nogal verzakt en er zat veel onkruid tussen. Het was de bedoeling de kleine granieten steentjes in specie te leggen, zodat het èn niet meer verzakt èn er geen onkruid meer tussen kan groeien. Helaas hebben we daar niet voldoende tijd voor, dus het moet nog maar een keertje 'gewoon' opnieuw bestraat worden. Ongeveer 1/4 deel is weer klaar....toen was het zand op. Morgen dus gelijk maar zand halen.

---- Dinsdag, 30 april 2013, Koninginnedag (de laatste voorlopig.....)

Ik ben vanmorgen eerst naar Hesdin Pneus gegaan om de lekke band van de maaier te laten repareren, zodat Florian aan het eind van de middag de maaiklus af kon maken.
Vera is daarna boodschappen gaan doen, want morgen komen onze skivrienden: Jacob, Sabine en de kids Miryea en Marco.

Ik begon met de keukenvloer. Eerst tegel voor tegel de vloer schoongemaakt met schuurspons, plamuurmes en St. Marc. Er zaten namelijk wat oude verfspatjes op en als ik de dweil zou gebruiken zou ik die spatjes niet zien. Een bizarre klus dus....geen knieën meer over! Daarna moest de vloer weer een keer of 4 worden gedweild om 'm schoon te krijgen. En weer op de knieën om de vloer in te kwasten met het mengsel van gekookte lijnzaadolie en gomterpentijn :-(.
De vloer is nu al wel een stuk mooier....de kleur is dieper rood en de voegen donker, hetgeen een mooi effect geeft. Hopen dat dat ook zo blijft voorlopig, want het kon wel eens even duren voordat ik weer de moed heb het nog eens te doen ;-). We hebben nu alleen nog een looppad in de keuken....als de rest goed droog is wordt dat pad ook ingekwast.

Omdat ik nog zand nodig had voor het zijterrasje van het kippenhok, moest ik daarvoor dus nog een keer naar Hesdin. Het terrasje is nu voor de helft klaar, morgen hopelijk de rest.

Vera is verder gegaan met schoonmaken van het huis (voor zover mogelijk) en de border. Ik heb de tweede picknickset nog in elkaar geknutseld.

Hoewel het weer er vanmorgen een beetje somber uitzag werd het toch halverwege de ochtend beter en beter om uiteindelijk nog een prachtige dag te worden. Reden voor ons even de tuin in te gaan en wat foto's te maken....







We hebben de dag met een heerlijke mossel- en garnalenmaaltijd afgesloten en, omdat het koninginnedag was (je moet toch een reden hebben....) dat afgesloten met koffie en een 'oranje-achtig' likeurtje....

---- Woensdag, 1 mei 2013

Vanmorgen om 5.30u lag ik alweer op mijn knieën het laatste stuk van de keukenvloer in te kwasten met het eerder beschreven mengsel! Ik was namelijk vroeg wakker en toen ik bedacht wat we allemaal nog moesten doen, besloot ik er maar uit te gaan. Gelukkig lagen we er gisteren ook bijtijds in!
De keukenvloer is nu klaar en de keuken kan weer worden ingeruimd.

Tegen 8.30u lag ik alweer op de knieën, maar dit keer voor het terrasje bij het kippenhok, dat ook nog afgemaakt moest worden. Nog een paar keer zand inwassen en dan is dat ook klaar.

Na het ontbijt konden we (eindelijk) beginnen de boel op te ruimen, want 's middags kwamen onze ski-vrienden zo rond halfdrie....en die moesten toch wel de hal in kunnen. Ik heb deze dagen nog aan Pierre gedacht....in die zin dat ik niets meer van 'm heb gehoord en de kans dat er deze week nog iets gedaan aan of geregeld zou worden voor de hemelwaterafvoer werd nu wel heel erg klein! Prompt kreeg ik een telefoontje van Pierre dat hij 'avec son compain dans une heure' even langskwam om de boel door te praten (hetgeen niet meer of minder betekent dan een prijs afspreken) en een datum te bepalen.
Die 'compain' was Yannick die ik nog 'kende' van de dakgotenklus van zo'n 2 jaar geleden....net als Pierre een prima werker. We hebben afgesproken dat Yannick (Pierre kan niet vanwege andere af te maken klussen voor zijn knie-operatie) in het eerste weekend van juni met nog iemand komt....mèt een 'mini-pelle' om de geulen te graven, de nodige PVC-buizen, bezinkputten, aansluitingen voor de regenpijpen enzovoorts.

Vera en ik hadden nèt onze werkkloffie verruild met gewone kleding toen onze vrienden arriveerden. Wat een timing! Na wat bijkletsen en de koffie gingen we het terrein over, want er was best veel gebeurd en veranderd in de 4 jaar nadat zij voor het laatst hier waren.

Een uur later ging Marco in het bos met zijn metaaldetector op zoek naar -uiteraard- metalen. Het resultaat: 1 verroeste spijker en een verwrongen stuk metaal waarvan wij denken dat het een scharnier is geweest. Bepaald geen 'trésor' te noemen :-).

Het weer was nog prima en we konden dus barbecueën, zoals gepland....de eerste keer dit jaar! Gezellig en smakelijk, maar toen de zon minder werd, dikkere kleding was aangetrokken en de frisser wordende wind wat toenam, 'werd het toch te koud en braken we de boel op en gingen naar binnen....

---- Donderdag, 2 mei 2013

Na het ontbijt hebben Jacob en ik wat klusjes gedaan (plint onder de keukenkastjes bevestigd, 2 fauteuiltjes naar de zolder gebracht, wat naden dicht gepurd, naar Alain Service gegaan om de rekening van de eerder gerepareerde maaier te betalen, en nog wat kleine dingetjes). Ook de aanhangwagen moest weer een plek achter Betsy krijgen, dus Betsy moest eerst van stal gehaald worden. Omdat de aanhanger toch achter Betsy hing zijn we eerst naar de houtopslag in het bos gereden om daar een vracht hout op te halen. Samen met de net ontwaakte kinderen hebben we het hout gekloofd en opgestapeld. Met zijn vieren ging dat zo snel dat we besloten nog een vrachtje te halen en het ritueel te herhalen. De kinderen wilden natuurlijk dolgraag een ritje in de tractor maken, maar dan wel achter het stuur! Met wat instructies en af en toe hulp met de versnellingspook brachten ze het er heel goed vanaf.




's Middags heeft Marco het kampvuur aangestoken en met hulp van Miryea de nodige takken uit het bos gesleept en verbrand. Er ligt nog veel meer in het bos, maar dat is voor een volgende keer.

Wij hebben bij het kampvuur heerlijk in de zon gezeten met een wijntje. Daarna de barbecue weer aangestoken om het overgebleven vlees te garen, maar we hebben binnen gegeten....het windje was iets te fris geworden!

---- Vrijdag, 3 mei 2013

Jacob, Sabine en de kinderen zijn rond 10 uur vertrokken. Wij zijn daarna aan het opruimen en verder schoonmaken gegaan. Nog wat kruiwagentjes met tuinafval storten in het bos, tuingereedschap opruimen, bosmaaieren, de barbecue schoonmaken, het terrasje nogmaals invegen en nog vele andere klusjes. We zaten aan een wat late lunch toen er plotseling op de deur werd geklopt en daar stond Tony van 'Entreprise Tony', zo'n typisch ik-kan-alles-en-kom-aan-de-deur-bedrijf dat we hier wel vaker zien. Hij kan alles....bomen rooien, hagen snoeien, schoorsteen vegen, schilderen, sauzen en weet-ik-veel-wat-nog-meer. Hij vond dat de voorgevel van het huis wel een kleurtje kon gebruiken en stelde 'gris' voor. Nou, nou, wat zal dat een verschil zijn! Nu is het ook grijs, weliswaar de naturelkleur van het spuitstuckwerk, maar.... gelukkig konden en mochten we ook een andere kleur kiezen! Toen hij de prijs noemde, weliswaar met inbegrip van het materiaal, zei ik dat ik het zou overdenken en 'm wel zou bellen als ik geïnteresseerd was. Ik denk dat-ie lang moet wachten ;-).

Aan het eind van de middag hebben we nog even een klein uurtje doorgebracht in de ligstoelen....even uitpuffen!

Morgen bijtijds op, verder schoonmaken en als de gasten gearriveerd zijn weer op weg naar huis. Het is een prachtige week geweest, mooi weer, veel gezelligheid, een hoop geplande klussen gedaan, maar ook veel  niet gedaan, maar ook een hoop niet geplande klussen weer wèl gedaan....kortom: een topweek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.