donderdag 24 januari 2013

Onverwachts naar Mouriez....

---- Donderdag, 24 januari 2013

Al enkele dagen liep ik met het idee om toch maar weer even een inspectietje te doen in Mouriez. Het had daar tenslotte ook goed gevroren (tot -18 gr.) en stevig gesneeuwd. Gecombineerd met wind kon dat wel weer eens een aardig laagje stuifsneeuw op de zolder opleveren....en aangezien het ergens in het weekend gaat dooien....

Dus....dinsdagmiddag besloot ik dat te doen. Woensdagochtend eerst nog even de nieuwe fauteuiltjes en de nieuwe kookplaat ophalen en dan rustig richting Mouriez. Ik kwam omstreeks halfvijf aan en moest eerst door een stevig pak sneeuw de sneeuwschuiver uit de stal halen om in ieder geval een pad naar het huis vrij te maken. Het was onmogelijk om voor het huis te parkeren, maar zelfs als dat wel zou lukken kwam ik er waarschijnlijk voorlopig niet meer vandaan. Toen het paadje vrij was eerst even op zolder gekeken en daar zag alles er gelukkig goed uit. Ook de verwarmingsketel hoorde ik aanspringen, dus daar hoefde ik me ook geen zorgen over te maken.

Vanmorgen deed de zon zijn best door te breken. Omdat alles buiten hartstikke wit was ging ik even de tuin in om wat foto's te schieten. Ik heb het niet zo lang uitgehouden....niet omdat het héél erg koud was, maar met dunne sokken in rubber laarzen door de sneeuw baggeren gaf al heel snel een gevoelloos gevoel aan de voorkant van mijn voeten. Was ik langer doorgegaan dan had ik de tenen los uit te laarzen kunnen schudden ;-).





Daarna ben ik begonnen met het behang afhalen in de keuken. Het behang wordt vervangen door kraaldelen, die we al eind 2011 hebben aangeschaft. We lopen wat achter met de klussen, maar het moet er nu toch echt een keer van komen. De achterwand is van gipsplaat en behang daarvan afhalen gaat verrekte lastig omdat je snel de beschermlaag van de gipsplaat meetrekt. Ik laat het dan verder ook zitten, maar het was de bedoeling de kraaldelen tegen de achterwand te lijmen. Dat gaat nu dus niet, dus er zullen eerst dunne latjes bevestigd moeten worden waarop de kraaldelen dan èn gespijkerd èn gelijmd worden. Dat komt volgende keer....

Na het boodschappen doen (ik was immers vrij plotseling vertrokken en heb dus niet veel mee kunnen nemen) heb ik de fauteuiltjes uit de auto getild en op hun plek gezet. Ook de niet-nieuwe-maar-grondig-gepoetste messing lamp heeft een plek gekregen (in de eetkamer).



---- Vrijdag, 25 januari 2013

Gisteren, na het plaatsen van de messing lamp, vielen de andere lampen en overig koper/messingwerk nogal uit de toon. Dus reden genoeg om de poetsdoeken en de koperpoets te voorschijn te halen. Na een royaal en stevig uurtje poetsen had ik geen vingers meer over dus de rest moest even wachten. Daar ben ik vanmorgen weer mee doorgegaan. Het 'kleine' poetswerk is nu gedaan, nu alleen nog 2 staande lampen, een kroonluchter en een hanglamp :-(. Maar....daarvoor moet ik eerst weer koperpoets regelen en zin zien te krijgen ;-).

Vanmiddag heb ik de stoute schoenen aangetrokken....begonnen aan een klus die ik al een tijd heb uitgesteld en waar ik ook een bloedhekel aan heb. Waarschijnlijk omdat ik het niet goed kan: kitten! De douchecabine moest al een tijdje nodig opnieuw worden gekit en dat moment was nu aangebroken. Een hele tijd aan het snijden, pulken en krabben geweest om de kit weg te krijgen.

Toen ik op de knieën in de douchecabine zat voelde ik kramp in mijn tenen opkomen. Diegenen die dat gevoel kennen weten dat je dan als de sodemieter overeind wil komen om de kramp tegen te gaan. Ik dus ook....iets te schielijk en ik ramde mijn hoofd vol tegen het doucherekje aan: een paar stevige woorden, sterren voor en tranen in de ogen van de pijn :-(. Een dunne huid dus stevig bloeden...waarmee ook mijn 'zonnige' humeur wegvloeide :-).

Dus eerst maar een pleister, toen een kop koffie en daarna richting Hesdin om een siliconenoplosmiddel te kopen om de laatste kitrestjes weg te werken. Gelijk maar een nieuw voorraadje (200 liter) olie voor de oliekacheltjes gekocht....dat spul wordt ieder jaar stevig duurder. En zo kan ik weer een tijdje vooruit.

In ieder geval....doorgegaan met de kitklus en daamee was ik zo rond 16 uur klaar.

---- Zondag, 27 januari 2013

Gisteren was de temperatuur aanmerkelijk hoger dan de dagen ervoor. Het was duidelijk aan het dooien....af en toe hoorde je een lading sneeuw van het dak glijden en de tuin in kletteren. Even een verfrissende wandeling door de tuin gemaakt, een beetje lummelen en hangen en zelfs wat opruimwerk gedaan! Na het middaguur begon ik aan mijn Franse les (die ik helaas nog steeds nodig heb) en terwijl de zon voorzichtig door het raam probeerde te gaan schijnen en de zin in mijn Franse les beduidend minder werd, bedacht ik me even het weerbericht voor 'morgen' te bekijken. Een uur later zat ik in de auto richting huis. Zaterdag bleef het nog droog, zondag zou het slecht zijn, met regen en dus kans op bevriezing, ijzel en gladheid. Omdat ik van plan ben nog vaker heen en weer te rijden leek het dus beter meteen maar te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.